ضرورت توجه به گردشگری کودک در رسانه

امروزه گردشگری به یکی از بخش‌های مهم زندگی انسان تبدیل شده است و کودکان نیز به عنوان بخشی از جامعه، از این قاعده مستثنی نیستند.

عبدالله مرادی مدیرمسئول مجله کودک ویلکان در یادداشتی نوشت: گردشگری کودک نه تنها می‌تواند به رشد و توسعه فردی کودکان کمک کند، بلکه می‌تواند آن‌ها را با فرهنگ‌ها، آداب و رسوم و محیط‌های مختلف آشنا کند و دیدگاه آن‌ها را نسبت به جهان گسترش دهد.

با این حال، برای بهره‌مندی کامل از مزایای گردشگری کودک، لازم است که فرهنگ‌سازی مناسبی در این زمینه صورت گیرد. رسانه‌ها و تولیدکنندگان سرگرمی می‌توانند نقش مهمی در این فرهنگ‌سازی ایفا کنند.

سواد میراثی و در ادامه آن سواد گردشگری همراه با چاشنی آیینی فرهنگی یکی از ضرورت‌های دنیای امروز با توجه به چالش‌هایی است که دنیای دیجیتال برای کودکان در تداوم جهانی سازی فرهنگی به وجود آورده است.

هرچند که رسانه‌ها می‌توانند با تولید برنامه‌های آموزشی و سرگرم‌کننده، کودکان را با مقاصد مختلف گردشگری آشنا کنند و اطلاعات مفیدی را در مورد آن‌ها ارائه دهند، اما وجود رسانه‌های اختصاصی حوزه کودک و نوجوان می تواند تاثیرات موثرتری‌ داشته باشد. رسانه های اختصاصی با توجه‌ به حساسیت‌هایی که بر تولید محتوا برای گروه‌های سنی دارند، قالب های متناسب با زبان و دید بصری کودکان را می شناسند. این گروه از رسانه‌ها می‌توانند با پرداختن به موضوعات مرتبط با گردشگری کودک؛ مانند: شناساندن آثار باستانی، میراث فرهنگی، صنایع دستی، آداب و رسوم سفر و احترام به محیط زیست به افزایش آگاهی خانواده‌ها و کودکان در این زمینه کمک کنند.

تولیدکنندگان بازی و سرگرمی نیز می‌توانند با تولید بازی‌ها، اسباب‌بازی‌ها و کتاب‌های مرتبط با گردشگری، کودکان را به طور غیرمستقیم با این موضوع آشنا کنند و آن‌ها را به سفر و گردشگری علاقه‌مند کنند. 

در تولید محتوا برای گردشگری کودک، لازم است نکاتی همچون: محتوای مناسب، جذاب، آموزنده و متنوع در نظر گرفته شود. 

محتوای تولید شده برای کودکان باید با سن و سطح درک آن‌ها سازگارو جذاب و سرگرم‌کننده باشد تا کودکان به آن توجه کنند.

همچنین این محتوای تولید شده باید علاوه بر سرگرم‌کننده بودن، آموزنده نیز باشد و اطلاعات مفیدی را در اختیار کودکان قرار دهد.
 محتوا و قالب ارائه آن باید متنوع بوده و علاوه برپرداختن به موضوعات مختلف مرتبط با گردشگری کودک ،ارائه آن در قالب‌هایی؛ همچون:  شعر، داستان، رنگ آمیزی، تفاوت‌ها و ... نیز متنوع باشد.

با فرهنگ‌سازی مناسب در حوزه گردشگری کودک، می‌توان به رشد و توسعه فردی کودکان کمک کرد و آن‌ها را با جهان اطراف خود آشنا کرد. رسانه‌ها و تولیدکنندگان سرگرمی می‌توانند نقش مهمی در این فرهنگ‌سازی ایفا کنند و با تولید محتوای مناسب و جذاب، کودکان را به سفر و گردشگری علاقه‌مند کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403112602089
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha